Διαβάζουμε
συχνά προτάσεις για καλοκαιρινά
διαβάσματα, διαβάσματα για τις διακοπές,
για την παραλία, για το βουνό... Αναρωτιέμαι
αν υπάρχουν τέτοιες διακρίσεις. Άλλοι,
παίρνουν μαζί τους “εύκολα” βιβλία
λογοτεχνίας, ενώ άλλοι αφήνουν για τις
διακοπές τα πιο ... δύσκολα και τα πιο
... μεγάλα.
Είναι αυτοί που λένε ότι δεν
μπορείς να διαβάζεις στην παραλία τους
διανοούμενους του Γκράμσι, αλλά και
αυτοί που κατεβάζουν όλη τη μαρξιστική
και λοιπή θεωρητική βιβλιογραφία για
να επιλέξουν καλοκαιρινά αναγνώσματα.
Τι να πώ; Και
τελικά, έχει νόημα αυτό το κατεβατό με
προτάσεις ανάγνωσης να έχει τον τίτλο
“Βιβλία για το καλοκαίρι”;
Δεν ξέρω, ίσως αυτό να εξυπηρετεί εκδοτικές
ανάγκες, ίσως όμως τελικά να είναι
περισσότερο χρήσιμο απ' όσο φαντάζομαι.
Εγώ τις διαβάζω αυτές τις βιβλιοπροτάσεις,
όλο και κάτι αλιεύω.
Και μια και ο
λόγος για προτάσεις, να τι γράφει ο Έρμαν
Έσσε στο μικρό βιβλιαράκι “Μια βιβλιοθήκη
στο σπίτι σας. Οδηγός στην παγκόσμια
λογοτεχνία” (εκδ. Γλάρος 1988, μετάφραση
Μαρία Λουίζα Κωνσταντινίδη):
Δεν
πρέπει
να
νοιαζόμαστε
τόσο
για
το
αν
διαβάσαμε
όσο
γίνεται
περισσότερα
και
αν
μάθαμε
πολλά,
αλλά
να
επιμείνουμε
σε
μιαν
ελεύθερη,
προσωπική
επιλογή
έργων
τέχνης,
στα
οποία
ν'
αφιερώνουμε
τις
ελεύθερες
ώρες
μας,
να
πάρουμε
μιαν
ιδέα
για
το
εύρος
και
την
πληρότητα
της
ανθρώπινης
σκέψης
...
να
μπορούμε
να
συμμεριζόμαστε
ενεργά
και
ταυτόχρονα
τη
ζωή
και
τον
παλμό
της
ανθρωπότητας”...
Αυτή
την
έννοια
έχει
σε
τελευταία
ανάλυση
η
ζωή,
όσο
δεν
υπηρετεί
τη
στυγνή
ανάγκη
της
επιβίωσης.
Δεν χρειάζεται
να ντρεπόμαστε, λέει, αν κάτι δεν έχουμε
διαβάσει. Είναι σημαντικό για τον
αναγνώστη “να
γνωρίζει
οπωσδήποτε
τον
εαυτό
του,
κι
έτσι
μ'
αυτό
τον
τρόπο
και
τα
έργα
που
επιδρούν
πάνω
του
ιδιαίτερα,
και
να
μην
ακολουθεί
ένα
οποιοδήποτε
σχήμα
ή
πρόγραμμα
μόρφωσης”.
Και να τι λέει
που νομίζω βοηθά και όσους επιμένουμε
να διατηρούμε μεγάλες προσωπικές
βιβλιοθήκες:
Το
να διαβάζουμε βιβλία, αλλά και να τ'
αγοράζουμε, είναι μια αξίωση επιβεβλημένα
νουθετημένη. Και σαν παλιός βιβλιόφιλος
και κάτοχος μιας αρκετά μεγάλης
βιβλιοθήκης, μπορώ να βεβαιώσω από
πείρα, ότι η αγορά βιβλίων δεν αποβλέπει
μονάχα στο να τρέφει τους βιβλιοπώλες
και τους συγγραφείς, αλλά ότι η κατοχή
βιβλίων έχει τις δικές της χαρές και τη
δική της ηθική.
Κι έτσι,
απενοχοποιημένα που δεν έχω διαβάσει
κάποια “πρέπει” (...”must”), ένιωσα
(αναγνωστική) ευχαρίστηση διαβάζοντας
τελευταία
- “Πούναι τα φτερά;” της Μάρως Δούκα (Κέδρος, 1982),
- “Η αδερφή μου” του Σταύρου Ζουμπουλάκη (Πόλις, 2012),
- “Ιστορίες του Χαλ” του Γιώργου Μητά (Κίχλη, 2012),
- “Οι Μέλισσες και η Σφήκα” του Φρανσουά Μασπερό (εκδ. Σοκόλη, 2005),
- “Η μεγάλη Ιδέα. Μεταμορφώσεις ενός εθνικού ιδεολογήματος” του Βασίλη Κρεμμυδά (Τυπωθήτω, 2010) ακολουθούμενο από το εξαιρετικά ενδιαφέρον
- “Η Ελλάδα του Όθωνος. Η “σύγχρονη Ελλάδα” 1854” του Γάλλου αρχαιολόγου Edmond About που έζησε στην Ελλάδα τη διετία 1852-1853 (εκδόσεις Αφοί Τολίδη με προσεγμένη επιμέλεια και σχολιασμό του Τάσου Βουρνά).
- Τώρα διαβάζω το “Γαϊτανάκι του Έρωτα” του Σέρχιο Πιτόλ (Καστανιώτης, 2004, μετάφραση Κώστα Αθανασίου).
Κι έχω στη σειρά το "Πώς το παρελθόν γίνεται ιστορία;" του Αντώνη Λιάκου (Πόλις, 2007) τα
“Διανοούμενοι” του Γκράμσι (Στοχαστής,
1972) και “Ξαναδιαβάζοντας τον Γκράμσι”
του Λουκά Αξελού (Στοχαστής, 2013) αφού
έχω ήδη διαβάσει από καιρό το “Από την
κρίση στην επανάσταση. Πόλεμος θέσεων”
του Γιώργου Ρούσση (Γκοβόστης, 2012) με
πολλές επίσης αναφορές στον Γκράμσι
(ξαναγυρνάμε σε αναγνώσεις και θέματα
της νιότης μας).
Αλλά, έχω να (ξανα)διαβάσω
επίσης την πραγματεία του Μανώλη Γλέζου
για το νερό “Ύδωρ, Αύρα, Νερό” (Καστανιώτης,
2001), “ένα γλωσσολογικό ταξίδι μέσα στους
δρόμους του νερού”.
Τελικά, δεν απέφυγα κι
εγώ κάποιες ... προτάσεις. Πάντως, σίγουρα
δεν έχουν την ετικέτα “καλοκαιρινά
αναγνώσματα”.
Καλή μας ανάγνωση!
Σημ. Τα βιβλία που παρουσιάζω εδώ τις εικόνες των εξωφύλλων τους τα είχα δανειστεί από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Αγίας Παρασκευής, παράρτημα Κοντόπευκου.
Σαν υστερόγραφο: Πριν από 70 χρόνια
Κι επειδή στα διαβάσματά μου υπάρχει πολλή ιστορία κι επειδή σε περιόδους κρίσης, λένε, έχουμε ανάγκη να διαβάζουμε το παρελθόν για να σχεδιάζουμε το μέλλον, κι επειδή σήμερα, 22 Ιουλίου, έρχεται πάντα στη μνήμη μου η αγαπημένη Άννα Σολωμού, νά τι έγραφε στο βιβλίο της για εκείνη την αποφράδα ημέρα του 1943, όταν έχασε και τον αδερφό της το Θανάση Τεριακή, φοιτητή του ΕΜΠ (http://katerinatoraki.blogspot.gr/2013/02/blog-post_5068.html):
Είχα 3 αδέρφια. Ο ένας μου αδελφός ήταν φοιτητής του Πολυτεχνείου: "Θανάσης Τεριακής". Το όνομά του είναι γραμμένο στη στήλη του Πολυτεχνείου. Πήρε μέρος στη διαδήλωση ενάντια στην κάθοδο των Βουλγαρικών δυνάμεων και σκοτώθηκε από τους Γερμανούς. [22 Ιουλίου 1943] Ήταν 21 χρονών. Στη διαδήλωση είχα πάρει μέρος κι εγώ ανεξάρτητα από τον αδελφό μου. Είχα κατέβει με τα πόδια από το Παγκράτι μέσα από τον Εθνικό Κήπο. Κρατούσα μια τσάντα γεμάτη προκηρύξεις που γράψαμε οι μαθήτριες της Σχολής Καλπάκα. Την πέταξα την τελευταία στιγμή όπως με συμβούλεψε ένας μεγαλύτερός μου όταν μας στρίμωξαν οι Γερμανοί. Οι άλλες συμμαθήτριές μου δεν ήλθαν γιατί μάλλον δεν τους άφησαν οι γονείς τους. Εγώ μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον που οι γονείς μου δεν με ελέγχανε πάρα πολύ. Πάντα ήμουν ανεξάρτητη και πεισματάρα. Όταν έφτασα στην Πανεπιστημίου από το Σύνταγμα, είδα το πλήθος που ανέβαινε γοργά. Ήμουν παιδί και έμεινε τυπωμένη η διαδήλωση στη μνήμη μου. Δεν θα ξεχάσω ποτέ αυτό το πλήθος. Ανακατεύθηκα με τους διαδηλωτές. Φώναζαν. Ρωτάω κάποιον. Τι να φωνάξω; Μου απαντά: "Ζήτω η Λευτεριά". Οι Γερμανοί μας επιτέθηκαν. Σκοτώθηκαν πολλοί νέοι: Ο αδελφός μου, ο Θωμάς Χατζηθωμάς, φοιτητής του Πολυτεχνείου, η Κούλα Λίλη που σκαρφάλωσε στο τανκς, η Παναγιώτα Σταθοπούλου και άλλοι...Οι Γερμανοί που πρέπει να ήταν SS μας πήγαν κομμαντατούρ και από κει μας οδήγησαν στις φυλακές Εμπειρίκου. Οι γονείς μου με αναζητούσαν σαν τρελοί...
Σαν υστερόγραφο: Πριν από 70 χρόνια
Κι επειδή στα διαβάσματά μου υπάρχει πολλή ιστορία κι επειδή σε περιόδους κρίσης, λένε, έχουμε ανάγκη να διαβάζουμε το παρελθόν για να σχεδιάζουμε το μέλλον, κι επειδή σήμερα, 22 Ιουλίου, έρχεται πάντα στη μνήμη μου η αγαπημένη Άννα Σολωμού, νά τι έγραφε στο βιβλίο της για εκείνη την αποφράδα ημέρα του 1943, όταν έχασε και τον αδερφό της το Θανάση Τεριακή, φοιτητή του ΕΜΠ (http://katerinatoraki.blogspot.gr/2013/02/blog-post_5068.html):
Είχα 3 αδέρφια. Ο ένας μου αδελφός ήταν φοιτητής του Πολυτεχνείου: "Θανάσης Τεριακής". Το όνομά του είναι γραμμένο στη στήλη του Πολυτεχνείου. Πήρε μέρος στη διαδήλωση ενάντια στην κάθοδο των Βουλγαρικών δυνάμεων και σκοτώθηκε από τους Γερμανούς. [22 Ιουλίου 1943] Ήταν 21 χρονών. Στη διαδήλωση είχα πάρει μέρος κι εγώ ανεξάρτητα από τον αδελφό μου. Είχα κατέβει με τα πόδια από το Παγκράτι μέσα από τον Εθνικό Κήπο. Κρατούσα μια τσάντα γεμάτη προκηρύξεις που γράψαμε οι μαθήτριες της Σχολής Καλπάκα. Την πέταξα την τελευταία στιγμή όπως με συμβούλεψε ένας μεγαλύτερός μου όταν μας στρίμωξαν οι Γερμανοί. Οι άλλες συμμαθήτριές μου δεν ήλθαν γιατί μάλλον δεν τους άφησαν οι γονείς τους. Εγώ μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον που οι γονείς μου δεν με ελέγχανε πάρα πολύ. Πάντα ήμουν ανεξάρτητη και πεισματάρα. Όταν έφτασα στην Πανεπιστημίου από το Σύνταγμα, είδα το πλήθος που ανέβαινε γοργά. Ήμουν παιδί και έμεινε τυπωμένη η διαδήλωση στη μνήμη μου. Δεν θα ξεχάσω ποτέ αυτό το πλήθος. Ανακατεύθηκα με τους διαδηλωτές. Φώναζαν. Ρωτάω κάποιον. Τι να φωνάξω; Μου απαντά: "Ζήτω η Λευτεριά". Οι Γερμανοί μας επιτέθηκαν. Σκοτώθηκαν πολλοί νέοι: Ο αδελφός μου, ο Θωμάς Χατζηθωμάς, φοιτητής του Πολυτεχνείου, η Κούλα Λίλη που σκαρφάλωσε στο τανκς, η Παναγιώτα Σταθοπούλου και άλλοι...Οι Γερμανοί που πρέπει να ήταν SS μας πήγαν κομμαντατούρ και από κει μας οδήγησαν στις φυλακές Εμπειρίκου. Οι γονείς μου με αναζητούσαν σαν τρελοί...
Κατερίνα,
ΑπάντησηΔιαγραφήο Έσσε έχει δίκιο: "Δεν πρέπει να νοιαζόμαστε τόσο για το αν διαβάσαμε όσο γίνεται περισσότερα και αν μάθαμε πολλά, αλλά να επιμείνουμε σε μιαν ελεύθερη, προσωπική επιλογή έργων τέχνης, στα οποία ν' αφιερώνουμε τις ελεύθερες ώρες μας, να πάρουμε μιαν ιδέα για το εύρος και την πληρότητα της ανθρώπινης σκέψης ... να μπορούμε να συμμεριζόμαστε ενεργά και ταυτόχρονα τη ζωή και τον παλμό της ανθρωπότητας".
Το ίδιο έψαχνα κι εγώ, εν είδει αυτογνωσίας, πριν από ένα μήνα περίπου: http://vivliocafe.blogspot.gr/2013/06/blog-post_24.html,
όταν συζητήσαμε και μαζί για το ποιόν της ανάγνωσης
Καλό καλοκαίρι
Πατριάρχης Φώτιος
Όντως θυμήθηκα εκείνο τον προβληματισμό σου πολλές φορές! Καλά διαβάσματα λοιπόν. Και τελικά ξέρεις δρουν και κάτι σαν διέξοδος πέραν των ευκαιριών για ερμηνείες... Δύσκολοι καιροί όμως και φοβάμαι δεν αρκούν τα εκ του ασφαλούς τελικά διαβάσματα στον καναπέ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοτέ δεν κατάλαβα τους διαχωρισμούς περί καλοκαιρινών και άλλων αναγνωσμάτων, ίσως γιατί προσωπικά ίσως ειδικά το καλοκαίρι (που έχω περισσότερο χρόνο, άνεση και διαβάζω πιο ...ξέγνοιαστη) επιλέγω βιβλία όχι και τόσο (μάλλον) καλοκαιρινά αναγνώσματα... Πέρσι τον Αύγουστο στις διακοπές είχα μαζί μου το "Ταξίδι στην άκρη της νύχτας" του Σελίν, σίγουρα όχι ότι πιο ευχάριστο, αλλά δε το μετάνιωσα με τίποτα όμως. :))
ΑπάντησηΔιαγραφήΥΓ "κρατώ" κάποιες από τις προτάσεις σου.
Καλό καλοκαίρι!
Το Μασπερό τον διάβασα κι εγώ. Άνισο βιβλίο, σαφώς ενδιαφέρον. Πιο ενδιαφέρων πρέπει να ήταν ο ίδιος σε όλη αυτή την πορεία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤον Σελίν @roadartist τον έχω να περιμένει, είναι από τις εκκρεμότητες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για το Μασπερό Γιώργο, όντως το βιβλίο δείχνει άνισο (μου το είπε κι άλλος στον οποίο το σύστησα) και μπορεί να βρεις περιττά κάποια σημεία ανάλογα με τα προσωπικά σου ενδιαφέροντα. Εγώ πάντως κράτησα το στοιχείο της προσωπικής συμμετοχής του ανθρώπου στα πράγματα. Βρήκα ενδιαφέρον στην αφήγηση της προσωπικής περιπλάνησης στον κόσμο ενός ανθρώπου με τον συγκεκριμένο ιδεολογικοπολιτικό προσανατολισμό.